Geurbeleving

Geuren kunnen zorgen voor een aangename positieve beleving van plaats of moment.

Wat doet het ruiken van een geur met mensen?

Het ruiken van een geur heeft directe invloed op je gesteldheid en gemoedstoestand. Ons reukorgaan staat in directe verbinding met de hersenen en het lange termijn geheugen. Het komt daarom dan ook vaak voor dat we , wanneer we een geur ruiken, direct denken een ervaring uit het verleden. De geur van stroopwafels – ouderwetse gezelligheid. De geur van lavendel en citrus – schone was. Maar ook negatieve gedachten kunnen ermee naar boven gehaald worden. Geur van zwavel /lucifers – brand. Bij de geur van Waterstofsulfide trekt men direct een vies gezicht want je denkt dan aan rotte eieren.

Wanneer een positieve ervaring wordt gekoppeld aan een geur zal de persoon in een positieve ‘mood’ sneller openstaan voor aan langer verblijf in een ruimte en keuze van aankoop. Verder wordt deze ervaring opgeslagen in het geheugen en zal in de toekomst, bij het ruiken van die geur, direct terug gedacht worden aan dat eerst positieve moment. Men zal dan vaak ernaar terugverlangen.

Geuren beïnvloeden de aandacht. Wanneer men vluchtig een geur ruikt zal men proberen die geur te achterhalen  en probeert  men door in het geheugen te wroeten om de geur te herkennen. Bij de meeste personen zullen er weer beelden opkomen die passen bij die geur. Terug denkend aan dat fijne moment van de eerste keer instappen in de nieuwe auto, de nieuwe schoenen en kleren of de ontspannende dag in het Wellness Resort.

Geur wordt een beleving 

Door gebruik te maken van etherische oliën kan men zorgen voor:

-          Ontspanning

-          Hogere concentratievermogen

-          Bevordering van de fantasie

-          Koopdrang

 

Met in ons achterhoofd de wetenschap dat personen direct beïnvloed worden door geur kan men zorgen voor een gehele geurbeleving. Door geuren op elkaar af te stemmen en er mee te spelen neemt men ze mee in positieve opbouw naar een extase.

Door in een sauna/opgiet-sessie  te beginnen met een lichte basisgeur en dan de spanning, de hitte telkens een beetje te  verhogen samen met het toevoegen van een sterkere geur met zwaardere tonen, zullen de meeste bezoekers komen in een positieve ‘flow’, waaraan ze telkens weer met veel plezier aan terug denken, vooral als ze de gebruikte geuren weer ergens tegen komen.

Het verspreiden van een lichte aromatische geur bij een ingang van een winkel zal de aandacht trekken van een bezoeker. Door de geur te veranderen in de gangpaden naar sterkere geuren zal de aandacht versterkt worden en het verblijf in veraangenamen, waardoor drang tot aankoop bevorderd wordt.